Lucka 7: Sömn

Tillsammans med vatten och mat är sömnen våra mest grundläggande behov.

Sömnen är viktig för återhämtning på olika sätt, vilket är helt avgörande för vår hälsa.

Den viktiga sömnen

Större delen av dygnet är vi vakna och på olika sätt aktiva. Och under denna tid

utsätts vi för ett antal nedbrytande faktorer – både mentalt och fysiskt. När vi sover

arbetar vår fantastiska kropp för att neutralisera eventuell negativ påverkan samt stärka oss inför kommande dag.

 

Kroppen är en avancerad självläkande maskin som arbetar för vårt välmående dygnet runt,

men den arbetar effektivast när vi sover.

Hur många timmar som behövs varierar från person till person, och från dag till dag. (Kvantitet)

Kvaliteten på sömn är nog ännu viktigare, då vi kan klara oss med 4-5 timmar på en natt under optimala förutsättningar.

 

God sömn

Det finns ett antal faktorer som påverkar kvaliteten i vår sömn:

  • Vad och hur vi äter & dricker (f.a. timmarna innan läggdags)
  • Motion och frisk luft
  • Hjärnans aktivitet, antal intryck, typen av intryck
  • Känslotillstånd
  • Sovrumsmiljön
  • Om sängen är anpassad till din kropp/dina behov
  • Eventuella andningsbesvär (snarkning, täppta näsgångar m.m.)

Det finns fler faktorer, men om man åtgärdar dessa har man kommit långt.

 

En god dags arbete och ett rent samvete ger god sömn brukar man säga, och det ligger något i det.

God natt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013-2018. Miljö- och hälsokliniken (MOHK)